Fit & Sterk met

Remy Kuiperij, hoofd paramedische staf

Meer energie!

In onze drukke maatschappij leven we in volle vaart en lopen in zes sloten tegelijk., tenminste ik…Ieder beetje energie is daarbij welkom! Mijn dag heeft structureel uren tekort en mijn batterijtje is veel te klein en heel snel leeg. Herkenbaar?

Zo’n 2,5 jaar geleden ben ik daarom mijn voedingspatroon gaan aanpassen. Meer eiwitten, meer vetten, (nog) meer groente. Minder koolhydraten, geen geraffineerde suikers eten, weinig/geen alcohol en zo’n 2,5 liter water drinken.

Wouw, wat ingewikkeld!

In de praktijk viel dat gelukkig wel mee!

Waar we ’s avonds lekker een bordje met vlees, groente en aardappels eten, is dat nu veranderd in vlees, groente en rauwkost / salade. De aardappels laat ik lekker staan. En bijvoorbeeld als ontbijt eet ik nu kwark met en handje (rauwe) noten en rauwkost In plaats van yoghurt met cruesli.

Verder eet ik in plaats van 3 maaltijden per dag er nu zelfs 6!

3 hoofdmaaltijden – ontbijt, lunch en diner- en drie snacks. Denk daarbij aan fruit of bijvoorbeeld een boterham met zoet of rauwkost.

Er is geen moment op de dag dat ik honger heb. Ik vergeet soms zelf wat te eten.

Één keer in de week hebben we “cheat-moment’ thuis. Lekker snacken!!. Iedere donderdag eten we patat met snacks. We eten zoveel we willen en kunnen! Ik merk dat ik daardoor de rest van de week geen moment trek heb in patat.

Na de start van deze verandering merkte ik al heel snel dat mijn buik minder opgeblazen was, ik kreeg veel meer energie, ik sliep dieper en rustiger en (een mooie bijeenkomstigheid) ik viel ruim 8 kg af.

We onderschatten het effect van voeding, drinken en supplementen op ons lijf. Vaak zitten we in een soort stramien betreffende eten. We eten wat we altijd al gewend zijn te doen.

Dit geldt ook voor sporters. Ik durf te wedden dat wanneer het voedingspatroon van sporters (zo ook van ónze meiden) wordt aangepast en geoptimaliseerd, dat terug te zien zal zijn in de blessuregevoeligheid en ook zeker in de resultaten!

Hieronder nog even een passend en gezond Recept;

Courgette lasagne:

Ingredienten

  • gehakt (400 gr)
  • Knoflook (2 a 3 teentjes)
  • Prei (1 st) gewassen en gesneden
  • Courgette 2x
  • Tomatenstukjes ( 2 Blikjes)
  • Zout, peper, italiaanse kruiden
  • Geraspte (geiten)kaas

Bereidingswijze:

Rul het gehakt in een pan, samen met de teentjes knoflook. Voeg de gewassen & gesneden prei er aan toe. Bak het even mee. Kruiden met peper, zout en Italiaanse kruiden of oregano.

Daarna gooi je de blikjes tomaat erbij. Even 10 min laten sudderen met deksel op de pan.

Ondertussen kun je plakjes snijden van de courgette (dat doe ik altijd met een kaasschaaf) maar wanneer de kern in zicht komt, stop je. Draai de courgette een kwartslag en start dan weer met snijden tot de kern en herhaal dit proces totdat je alleen nog maar courgette kern hebt.

Daarna maak je laagjes van saus en courgette plakjes. Eindig met een laagje saus.

Dan de geraspte (geiten)kaas eroverheen strooien.

20-25 min afbakken in een voorverwarmde oven op 200 graden.

Eet smakelijk!